„Tota"

Zbigniew Wegehaupt Quartet / Polskie Radio

28.02.2008

Czyta się kilka minut

płyta: "Tota" /
płyta: "Tota" /

Zbigniew Wegehaupt, od ponad trzech dekad podpora kontrabasowa polskiego jazzu, wydał trzecią autorską płytę. Podobnie jak w albumie "Wege" z 2005 r., do nagrania krążka "Tota" zaprosił młodych jazzmenów - trębacza Jerzego Małka, pianistę Marcina Maseckiego oraz - po raz pierwszy - perkusistę pochodzenia izraelskiego Zivę Ravitza. Tym razem jednak muzyk nie oddaje łatwo dźwiękowej przestrzeni artystycznym potomkom. Raczej bryluje w pełnych fantazji solówkach i dzielnie sekunduje pianiście w zaskakujących kolorystycznie tyradach. Bo to właśnie Masecki i Wegehaupt - nie nadto ostrożny Małek i zbyt niewinny Ravitz - są pierwszoplanowymi bohaterami "Tota".

Największe wrażenie robi otwierający nagranie utwór tytułowy. Wyraźną kreską naszkicowany temat w powolnym interludium, podany z niemalże dziecięcą naiwnością, stał się mottem płyty, obecnym też w innych kompozycjach. Uporczywie powtarzana sekwencja akordów fortepianu i basu, wyraźnie, choć nie nachalnie podkreślana perkusją oraz zadziorne, grane wbrew rytmicznej regularności motywy trąbki są tylko zapowiedzią świeżo brzmiącego rdzenia kompozycji. A ten tworzy znakomity duet Wegehaupta i Maseckiego. Po kilku taktach subtelnego nawiązania do wstępu nasyconym dźwiękom coraz intensywniej zapętlanych fraz basu towarzyszą zrazu od niechcenia rzucane współbrzmienia fortepianu i tęskny motyw z Etiudy cis-moll Chopina, wreszcie wartki strumień klasterów. Chwilę wytchnienia daje dopiero spokojny epilog trąbki.

Płyta nie zaskakuje szaleńczymi eksperymentami. Zgrabnie skrojonymi, wyrazistymi tematami, czasem barwionymi nowatorską harmoniką, gdzieniegdzie komplikowanymi rytmicznie, muzyka basisty wpisuje się w tradycje rodzimego jazzu akustycznego sprzed dwóch dekad. Będzie więc dobrą propozycją dla bardziej umiarkowanych słuchaczy.

Dziękujemy, że nas czytasz!

Wykupienie dostępu pozwoli Ci czytać artykuły wysokiej jakości i wspierać niezależne dziennikarstwo w wymagających dla wydawców czasach. Rośnij z nami! Pełna oferta →

Dostęp 10/10

  • 10 dni dostępu - poznaj nas
  • Natychmiastowy dostęp
  • Ogromne archiwum
  • Zapamiętaj i czytaj później
  • Autorskie newslettery premium
  • Także w formatach PDF, EPUB i MOBI
10,00 zł

Dostęp roczny

365 zł 95 zł taniej (od oferty "10/10" na rok)

  • Natychmiastowy dostęp
  • Ogromne archiwum
  • Zapamiętaj i czytaj później
  • Autorskie newslettery premium
  • Także w formatach PDF, EPUB i MOBI
269,90 zł
© Wszelkie prawa w tym prawa autorów i wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów i innych części czasopisma bez zgody wydawcy zabronione [nota wydawnicza]. Jeśli na końcu artykułu znajduje się znak ℗, wówczas istnieje możliwość przedruku po zakupieniu licencji od Wydawcy [kontakt z Wydawcą]
Muzykolog, publicysta muzyczny, wykładowca akademicki. Od 2013 roku związany z Polskim Wydawnictwem Muzycznym, w 2017 roku objął stanowisko dyrektora - redaktora naczelnego tej oficyny. Stały współpracownik „Tygodnika Powszechnego”.

Artykuł pochodzi z numeru TP 09/2008