Wykupienie dostępu pozwoli Ci czytać artykuły wysokiej jakości i wspierać niezależne dziennikarstwo w wymagających dla wydawców czasach. Rośnij z nami! Pełna oferta →
To zapis debat o licznych wątpliwościach (choć ich ilość nie zawsze przechodzi w jakość, a perspektywa osobista często bierze górę nad istotą sprawy), dotyczących m.in. relacji państwo-Kościół, księży-pedofilów, Komisji Majątkowej, wreszcie najtrudniejszych pytań o nauczanie Kościoła w sprawie in vitro.
Jeżeli książka katolickiego wydawnictwa miała być dowodem, że w takiej dyskusji wchodzimy na wyższy poziom, to los debaty wokół niej stanowi niestety karykaturę tego sądu - ale nie samej publikacji. Cóż może rozjuszyć klerykalnie nastawionego czytelnika? Zapewne nie zaniedbania warsztatowe i błędy redakcyjne, choć jest ich aż nadto. Nie przerysowane stwierdzenie Kraśki, że "takiej dyskusji o Kościele w Polsce nie mieliśmy od 20 lat". Też nie to, że autorami są dziennikarze i księża (a łagodnością opinii zaskakują i ks. Nęcek, i Wiśniewska).
Zapewne więc trudność leży - paradoksalnie - w samej idei publikacji. Oto świeccy, znani z mediów, wygłaszają sądy o Kościele - kto im dał prawo? I to w obecności kapłanów, którzy - o zgrozo - zamiast wyjść, słuchają; zamiast ganić, odpowiadają. Skandal tym większy, kiedy podzielają krytyczne osądy. Los zaplanowanej dyskusji pokazuje rdzeń trudności: nie chodzi o argumenty, ale o arbitralne (nie)dopuszczanie polemistów - a nawet samych wątpliwości - do głosu.
"Bitwa..." to jednak znak, że kultura klerykalna topnieje. Mimo że wciąż stawiany jest znak równości między bitwą o Kościół a bitwą z Kościołem. Autorzy są członkami Kościoła, więc uznają jego problemy za swoje, dyskutują. Dyskutują wręcz (używając języka ambony) z troską. Wiedzą, że jako Kościół razem z duchownymi grają w jednej drużynie (tworzą wspólnotę). Wygłaszana w takim gronie krytyka (budująca) to - jak pisał ostatnio kard. Stanisław Dziwisz - oczyszczanie się Kościoła z tego, co obce Ewangelii. Bitwa o Kościół nie jest nań atakiem. Chyba że ktoś patrzy przez pryzmat władzy, wierzy nie tyle w jeden Kościół, co w Kościół jednomyślny, wyznaje zasadę: kto nie jest z nami, ten przeciwko nam.
"Bitwa o Kościół", praca zbiorowa, Salwator, Kraków 2010