Wykupienie dostępu pozwoli Ci czytać artykuły wysokiej jakości i wspierać niezależne dziennikarstwo w wymagających dla wydawców czasach. Rośnij z nami! Pełna oferta →
Dramat, reż. Andrzej Żuławski, Francja 1984, TVP Kultura, sobota 4 IV, 23.45
Trzeci z nakręconych na emigracji filmów Żuławskiego próbuje mierzyć się z "Biesami" Dostojewskiego, czytanymi we współczesnych dekoracjach, na planie powstającego "filmu w filmie". Znalazło się tu miejsce i na perwersyjny traktat o ciele czy polityczne aluzje, jak również na refleksję autotematyczną o naturze kina i akcie tworzenia.
Chłopiec z latawcem
Dramat, reż. Marc Foster, USA 2007, Canal +, niedziela 5 IV, 20.00
Adaptacja powieściowego bestsellera Khaleda Hosseiniego pokazuje Afganistan z perspektywy odmiennej, niż zwykły to czynić telewizyjne przekazy z targanego wojnami rejonu. Rozpięta w czasie historia trudnej przyjaźni dwóch chłopców z Kabulu (Chazara i Pasztuna) ma w sobie wiele z czarnej bajki dla dorosłych. Przynosi jednak ogromny ładunek emocji oraz wiele pytań, związanych z takimi pojęciami jak wierność czy konieczność odkupienia win.
Czeski sen
Dokumentalny, reż. Vit Klusák, Filip Remunda, Czechy 2004, Ale kino!, czwartek 9 IV, 20.00
Skuszony wizją promocji tłum ciągnie w kierunku nowo otwartego hipermarketu, który okazuje się tylko fasadą ustawioną w szczerym polu… Eksperyment, jaki przeprowadziło przed kilkoma laty dwóch studentów praskiej szkoły filmowej, od początku wzbudzał kontrowersje. Jednakże dopuszczając się brzydkiej manipulacji, twórcy filmu bezbłędnie obnażyli konsumpcyjne mechanizmy i ludzką bezbronność wobec ich działania.
Szczur w koronie
Dokumentalny, reż. Jacek Bławut, Polska 2005, TVP Kultura, czwartek 9 IV, 22.20
Michał jest Anonimowym Alkoholikiem, który zgodził się na to, by kamera towarzyszyła mu w jego zmaganiach z chorobą. Podczas kręcenia filmu pomiędzy bohaterem i reżyserem tworzy się wyjątkowa więź. Jednocześnie ten ostatni czuje coraz większą odpowiedzialność za losy Michała. Wspaniały dokument Bławuta staje się w ten sposób opowieścią nie tylko o nałogu, ale i o moralnych powinnościach dokumentalisty.