Badania: Polacy wierzą na swój własny sposób

Daje do myślenia obraz polskiej religijności, który wyłania się z badań ostatnio przeprowadzonych przez CBOS.

09.03.2015

Czyta się kilka minut

Kampania billboardowa Krajowego Ośrodka Duszpasterstwa Rodzin przy Episkopacie, mająca zachęcić do zawierania związków małżeńskich (o sensowności tego stylu duszpasterstwa pisze Błażej Strzelczyk w komentarzu pt. „Reklama grzechu”), Gdańsk, marzec 2015 r. / Fot. Wojciech Stróżyk / REPORTER
Kampania billboardowa Krajowego Ośrodka Duszpasterstwa Rodzin przy Episkopacie, mająca zachęcić do zawierania związków małżeńskich (o sensowności tego stylu duszpasterstwa pisze Błażej Strzelczyk w komentarzu pt. „Reklama grzechu”), Gdańsk, marzec 2015 r. / Fot. Wojciech Stróżyk / REPORTER

Chodzi o dwa badania: pierwsze miało mierzyć stopień zaangażowania Polaków w praktyki religijne (w porównaniu do ubiegłego dziesięciolecia), drugie – ujawnić treść ich przekonań religijnych.

Od roku 2005 – roku śmierci Jana Pawła II – socjologowie zauważają postępującą sekularyzację polskiego społeczeństwa. Obserwujemy wyraźny – dziesięcioprocentowy – spadek liczby osób deklarujących się jako wierzący i regularnie praktykujący, zmniejsza się też liczba głęboko wierzących.

Zmianą znacznie większą – i jak sądzę, ważniejszą – niż postępująca sekularyzacja jest jednak radykalna indywidualizacja wiary i religijności Polaków. Liczba tych, którzy deklarują wiarę zgodną ze wskazaniami Kościoła, spadła w ciągu ostatnich 10 lat o blisko jedną trzecią (do 39 proc.), zaś o 20 proc. zwiększyła się liczba wierzących „na swój własny sposób” – ci ostatni stanowią już ponad połowę wierzących w ogóle. Co więcej: pomimo postępującej sekularyzacji znacznie więcej – o ponad 20 proc. – jest tych, którzy regularnie się modlą indywidualnie, niż tych, którzy uczestniczą we wspólnotowych rytuałach. Różnica może się powiększać, gdyż w ostatnich dwóch latach liczba modlących się zaczęła rosnąć, a praktykujących we wspólnocie – nadal maleje.

Niestety indywidualna „wiara na swój własny sposób” wydaje się mało przemyślana. Świadczą o tym wyniki badań nad treścią naszych religijnych przekonań. Badani udzielali wielu sprzecznych odpowiedzi: wierzących w życie pozagrobowe jest np. nieco mniej niż w sąd ostateczny, zaś przekonanych, że po śmierci idziemy do nieba, piekła lub czyśćca, znacznie mniej niż wierzących w te rzeczywistości. Odpowiedzi wskazują, że wielu Polaków nie rozumie podstawowych pojęć religijnych i związków pomiędzy nimi.

Indywidualizacja wiary nie musi być, wbrew lamentom niektórych komentatorów, zjawiskiem negatywnym. Może świadczyć o przejściu od zwyczajowej przynależności do pewnych form kulturowych do samodzielnej wiary z wyboru. Z punktu widzenia teologii chrześcijańskiej liczy się zaś właściwie tylko ta ostatnia. Problemem jest jednak jakość tej samodzielnej wiary.

Dynamika zmian wskazuje na to, że indywidualizacja będzie szybko postępować. W tym kontekście trzeba sobie uświadomić, że wszelkie wysiłki duszpasterskie – zwłaszcza głoszenie kerygmatu – które mają mieć sens, będą musiały przybrać postać dialogu z wierzącymi na swój własny sposób – dialogu wychodzącego od zrozumienia ich doświadczenia i wizji świata, a następnie przybierającego formę towarzyszenia i pomocy w pogłębianiu ich wiary tak, by była ona coraz bardziej zgodna z przesłaniem Ewangelii.

Odgórne „podawanie do wierzenia” treści doktrynalnych i wskazań moralnych będzie się spotykać z coraz większą obojętnością – nawet wśród tych, którzy jeszcze będą przychodzić do kościołów. Jest stratą czasu, energii i marnotrawstwem Ducha. ©℗

Czytaj także:

Dziękujemy, że nas czytasz!

Wykupienie dostępu pozwoli Ci czytać artykuły wysokiej jakości i wspierać niezależne dziennikarstwo w wymagających dla wydawców czasach. Rośnij z nami! Pełna oferta →

Dostęp 10/10

  • 10 dni dostępu - poznaj nas
  • Natychmiastowy dostęp
  • Ogromne archiwum
  • Zapamiętaj i czytaj później
  • Autorskie newslettery premium
  • Także w formatach PDF, EPUB i MOBI
10,00 zł

Dostęp roczny

365 zł 95 zł taniej (od oferty "10/10" na rok)

  • Natychmiastowy dostęp
  • Ogromne archiwum
  • Zapamiętaj i czytaj później
  • Autorskie newslettery premium
  • Także w formatach PDF, EPUB i MOBI
269,90 zł
© Wszelkie prawa w tym prawa autorów i wydawcy zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów i innych części czasopisma bez zgody wydawcy zabronione [nota wydawnicza]. Jeśli na końcu artykułu znajduje się znak ℗, wówczas istnieje możliwość przedruku po zakupieniu licencji od Wydawcy [kontakt z Wydawcą]
Filozof i teolog, publicysta, redaktor działu „Wiara”. Doktor habilitowany, kierownik Katedry Filozofii Współczesnej w Uniwersytecie Ignatianum w Krakowie. Nauczyciel mindfulness, trener umiejętności DBT. Prowadzi też indywidualne sesje dialogu filozoficznego.

Artykuł pochodzi z numeru TP 11/2015